La FAC adverteix que les futures normatives en benestar animal i sostenibilitat poden suposar un punt d’inflexió pel sector avícola

La Federació Avícola Catalana (FAC), que agrupa la majoria de les empreses productores d’aviram i d’ous de Catalunya, va celebrar ahir la seva assemblea general ordinària. Enguany l’entitat ha triat el Palau de la Llotja de Lleida per l’esdeveniment, amb la voluntat d’apropar els actes presencials a diferents punts del territori i per tal de posar en relleu la importància de les comarques de Lleida en la producció avícola.

El president de la FAC, Joan Anton Rafecas, va voler valorar de manera positiva la capacitat que han tingut les empreses productores d’aviram i ous per adaptar-se a una conjuntura molt adversa durant l’any passat, en què han hagut de fer front a un fort increment dels costos de producció, l’elevada incidència de la influença aviària altament patògena i a canvis importants en les normatives aplicables al sector.

Rafecas també va parlar de la preocupació que existeix al sector per les conseqüències dels pròxims canvis que es preveuen en les normatives de benestar animal a la Unió Europea que, per la seva exhaustivitat, suposaran una forta transformació del sector en un temps relativament curt. Segons Rafecas, “les mesures que estan en fase d’avaluació, obligaran les empreses avícoles a fer en els anys vinents una important tasca d’adequació amb grans inversions i comportaran una disminució de la capacitat productiva.” El president de la FAC ha alertat dels efectes que la nova normativa pot tenir sobre el mercat i que afectaran els consumidors europeus: “Amb les noves exigències els productes avícoles europeus s’encariran i quedaran en una situació de desavantatge davant les importacions. Cal que la Comunitat Europea faci una avaluació d’impacte integral i rigorosa de les mesures proposades, tal com han demanat les organitzacions ramaderes de la UE. Creiem que és possible avançar en benestar animal i sostenibilitat sense que impliqui pèrdua de capacitat productiva ni de competitivitat de la indústria agroalimentària europea.”

Segons Rafecas, és crucial que es reconegui el valor de l’activitat productiva del sector avícola de Catalunya com a proveïdor d’aliments proteics d’alta qualitat i valor nutritiu com són la carn d’aviram i els ous, que són imprescindibles per una alimentació sana i equilibrada a qualsevol edat i són alhora assequibles per als consumidors. La producció avícola contribueix de manera rellevant a l’equilibri territorial, és el segon sector carni i també ocupa el segon lloc en la producció final agrària (PFA) del país amb un 12,6%. “Si posem en perill el sector avícola català, posem en perill una de les activitats més importants del sector primari i també es dificulta l’accés dels ciutadans a uns aliments de proximitat que són imprescindibles des del punt de vista nutricional. Amb el model de producció alimentari europeu hem aconseguit oferir carn d’aviram i ous de molt alta qualitat a preus assequibles. La reducció de la producció durà inevitablement a un increment en els preus dels productes avícoles i a un empobriment de la qualitat, amb l’entrada de productes de països on no s’apliquen les mateixes exigències”, va declarar Rafecas.

Els projectes sectorials, clau pel desenvolupament del sector avícola català

Conscients de la importància que tenen les accions conjuntes i les aliances amb altres sectors de la cadena càrnia-ramadera, per a dotar el sector dels recursos necessaris per innovar i adaptar-se a les noves necessitats, així com per desenvolupar estratègies conjuntes que permetin millorar la posició del sector i els seus productes, des de la FAC el darrer any s’ha treballat activament en projectes sectorials que han vist la llum a principis del 2023. Juntament amb altres tres organitzacions del sector carni-ramader de Catalunya, al gener es va integrar a la Fundació d’Empreses de la Carn (FEC), creada amb la finalitat de promoure un espai conjunt d’anàlisi, debat, posicionament i defensa de les activitats empresarials de la cadena càrnia i ramadera de Catalunya.

La FAC també participa en qualitat de soci productor a BroilerNet, un projecte europeu del sector del pollastre que compta amb la participació de socis acadèmics/científics i productors de tretze països de la Unió Europea i que té com a objectiu establir xarxes de coneixement i pràctica entre el món acadèmic i científic i els avicultors de tot l’espai comunitari amb la finalitat de millorar la resiliència i la sostenibilitat del sector.

Aquests projectes complementen la tasca que fa la FAC a les organitzacions sectorials d’aviram de carn i d’ous espanyoles, on treballa per aportar valor als productors a través de les accions conjuntes amb la resta d’empreses de l’Estat, aportant també una important via d’interlocució amb les administracions espanyola i europea. Actualment, la FAC és membre d’Avianza (Asociación Interprofesional Española de Carne Avícola), Asephru (Asociación Española de Productores de Huevos) i l’IEH (Instituto de Estudios del Huevo).

Els presidents d’Avianza, Josep Solé, i d’Aseprhu, Dolors Callís, ambdós directius d’empreses avícoles catalanes, van ser els convidats d’honor de l’assemblea i van oferir als assistents una visió global de la situació del sector i dels reptes de futur, des dels seus respectius càrrecs.

Nota de premsa en català

Nota de prensa en español